برخی پرسش ها درباره شهادت حضرت فاطمه (س) - 3
عدم اشاره به آتش زدن خانه در منابع تاریخی
یکی از پرسشها و ابهامات ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) آن است که آنچه در بسیاری از کتابهای تاریخی و حدیثی اهلسنت ذکر شده، فقط تهدید به آتش زدن خانه بوده و تصریح نشده که در عمل هم این اتفاق افتاده است.[1] با این حال، محققان چندین مجموعه، منابع اثباتکننده اصل ماجرای هجوم را گردآوری کردهاند؛ از جمله کتاب الهجوم علی بیت فاطمه،[2] و کتاب احراق بیت فاطمة.[3] در برخی از این منابع به صراحت درباره ضربه زدن به فاطمه(س) و ورود به خانه و سقط جنین سخن گفته شده است.[4]
گروهی از نویسندگان اهلسنت درباره اصالت سند این نقلهای تاریخی تشکیک کردهاند.[5] ولی در مواردی نیز اشکال آنها جنبه سندی ندارد؛ مثلا المُدَیهش نویسنده سنی(وهابی) کتاب فاطمة بنت النبی برای رد کردن ماجرای هجوم و سقط، نقل تاریخ یعقوبی را با این توجیه که نویسنده آن رافضی است و کتابش ارزش علمی ندارد، کنار میگذارد[6] و نیز نقل ابنعبد ربه در کتاب العقد الفرید را نیز بدون اشکال سندی، نقلی مُنکَر توصیف میکند و میگوید شاید او هم شیعه باشد و این نکته را باید تحقیق کرد.[7] او همچنین نقل کتاب الامامة و السیاسة را به این دلیل کنار میگذارد که نویسنده آن ابنقتیبه دینوری نیست.[8] مدیهش حتی برای نفی استناد به کلمات امام علی(ع)، انتساب نهج البلاغه به او را انکار میکند.[9] با این همه، نویسندگان اهلسنت به دلیل روایات فراوانی که درباره تهدید نقل شده است، اصل تهدید و اجتماع در مقابل خانه علی(ع) و فاطمه(س) را انکار نکردهاند.[10]
پانویس
1. مهدی، الهجوم، ۱۴۲۵ق، ص۴۶۷؛ فضلالله، الزهراء القدوة، ۱۴۲۱ق، ص۱۰۹-۱۱۰.
2. مهدی، الهجوم، ۱۴۲۵ق، ص۱۵۴-۲۱۷.
3. غیبغلامی، احراق بیت فاطمه، ۱۳۷۵ش.
4. سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۱۵۰؛ مسعودی، اثبات الوصیة، ۱۳۸۴ش، ص۱۴۶؛ طبری، دلائل الإمامة، ۱۴۱۳ق، ص۱۳۴؛ عیاشی، تفسیر العیاشی، ۱۳۸۰ق، ج۲، ص۶۷.
5. به عنوان نمونه نگاه کنید به المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۲۱-۳۵.
6. المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۸۰.
7. المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۶۳.
8. المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۷۹-۸۰.
9. المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۸۱.
10. به عنوان نمونه نگاه کنید به المدیهش، فاطمة بنت النبی، ۱۴۴۰ق، ج۵، ص۲۱-۳۵.